Afbeelding

Rotorua, Taupo en Napier

Hallo allemaal ,

Hierbij weer een bericht uit het zonnige Nieuw Zeeland. Allereerst beginnen we dit reisverslag met een bedankje, door een mislukte update van de website konden we namelijk geen berichten meer plaatsen. Dennis, de neef van Teun, kon dit gelukkig oplossen waardoor we toch weer berichten kunnen plaatsen. Dus hierbij: Dennis, bedankt!

Maandagochtend 15 december om 9 uur vertrok onze bus vanuit Waitomo richting Rotorua, eerst maakten we nog een busstop om de Ruakuri Bushwalk te doen. We dachten dat we die al gedaan hadden maar deze bleek in het verlengde te liggen van de tocht die we al gedaan hadden. ’s Middags rond half 2 kwamen we aan in Rotorua en dat viel goed te ruiken, de hele stad hangt daar vol met zwavel lucht (geur van rotte eieren). Dit komt omdat de stad Rotorua in de krater van een super vulkaan is gebouwd. We hebben ons meteen even ingeschreven bij de Tamaki Maori Village voor die avond. Nadat we onze spullen bij het hostel Central Backpackers hadden gedropt, hebben we een wandeling gemaakt door een park in de stad. Daar waren op verschillende plaatsen overdekte voetenbaden met door de aarde opgewarmd water. Verder waren er overal in het park zwavel vijvertjes waar stinkend water omhoog kwam borrelen. We kunnen ons beiden niet goed voorstellen om hier te moeten wonen… wat een lucht. ‘S Avonds zijn we naar de Maori Village geweest. We hebben daar even wat van de oorspronkelijke Maori cultuur gezien zoals de Haka (oorlogdans) en maorispelletjes en verder hebben we een feestmaaltijd (Hangi) gehad die op traditionele wijzet werd bereid. Tijdens het diner hebben we Ashley en David uit Noord Ierland ontmoet die net als ons ook met de Kiwi Experience reizen. Zij reizen op dezelfde manier als ons, en blijven op de meeste locaties ook langer als de rest van de Kiwi Experience bus. Het was al vrij laat dat we weer terug waren in ons hostel, we zijn meteen gaan slapen. De volgende dag zijn we door nog een park gewandeld waar een heel mooi museumgebouw stond. Verder zijn we langs het meer gewandeld dn hebben we nog wat modderbaden gezien die koffiepotten weden genoemd vanwege hun kleur. Vroeger werd hierin ook gebaden, dit zou goed zijn tegen rheuma. Enige was wel dat je de modder “koffie”, vlekken achter laat op je huid. Oja en dat je gemakkelijk bedwelmd kon raken en verdrinken in zo’n koffiepot. ’s Avonds zijn we nog naar de derde hobbit film geweest. De laatste volle dag in Rotorua was het rotweer, omdat we geen zin hadden om de hele dag binnen te zitten besloten we naar Wai-O-Tapu te gaan. Dit wordt ook wel het geothermische wonderland genoemd. Door vulkanische activiteit zijn hier allerlei meren met vreemde kleuren. Zoals bijvoorbeeld een felgroen meer. Wel erg jammer dat het zulk slecht weer was. Nadat we weer terug waren in Rotorua hebben we niet zoveel meer gedaan.

Donderdagochtend 18 december gingen we met de bus naar Taupo. Tijdens de busreis stopten we nog voor een wandeling door de Redwoods bij Rotorua, een groot naaldbos. Eenmaal onderweg naar Taupo vertelde de buschauffeur over hoe mooi de Tongariro Crossing was en dat het weer de volgende dag goed zou zijn en dat we dus geluk hadden als we de crossing wouden doen. Wij hadden besloten dat alleen Teun deze 19 km lange tocht zouden gaan doen. ’s Middags werd ook duidelijk dat de skydive de volgende dag zou gaan gebeuren. Drukte dus, eerst Tongariro crossing en dan skydiven. ’s Avonds in het hostel Rainbow Lodge kwamen we Anne uit Maastricht weer tegen die we ook al eerder in de kiwibus waren tegen gekomen. Verder hebben we ’s avonds nog een wandeling gemaakt naar de hot pools; hetzelfde principe als de voetenbaden in Rotorua, door de aarde opgewarmd water, alleen dan zonder de zwavelstank. Voor Teun stond de wekker de volgende dag om kwart voor 5 ’s ochtends om op tijd te zijn voor de bus naar de crossing… korte broek aan, ingesmeerd met zonnebrand en een dun jasje mee mocht het weer toch iets tegen vallen. In de bus werd ons verteld dat we de eerste uren misschien wat buitjes over ons heen konden krijgen maar dat het daarna wel mooi zou worden. Toen we om 7 uur uit de bus stapten miezerde het en was het zo mistig dat we amper 10 meter zicht hadden. Gewoon de moed erin houden, jammer van de eerste uurtjes maar het is ruim 19 km dus het wordt vast beter en er was ons immers meermaals verteld dat het weer erg snel kon veranderen. Om half 9 was het weer echter nog steeds slecht, het begon nu echt te regenen, en ook hard te waaien. Toch maar besloten om een zijwandeling van anderhalf uur extra te maken naar de bergtop van de Tongariro, met nog steeds de hoop dat het weer beter zou worden. Een uur later was Teun terug van de zijwandeling en het weer was nog steeds even slecht. Inmiddels was Teun helemaal doorweekt en hardstikke koud. Toch door gewandeld, hij was immers zo goed als op de helft en terug gaan is voor watjes. Om 1 uur ’s middags was Teun klaar met de wandeling. En vervolgens moest hij tot half 3 wachten voordat de bus hem kwam ophalen. Aan de voet van de berg was het gelukkig toch nog mooi weer geworden zodat Teun lekker kon opdrogen. Al met al een echt een rot gevoel over gehouden aan een dag waarvan Teun van te voren veel verwachtingen had. Gelukkig konden we de dag in Taupo goed afsluiten met een onvergetelijke skydive. Dit was echt te gek, de vrije val was een hele rare maar gave beleving. De dag erna hebben we een bijkom dagje gehad, een korte wandeling gemaakt langs lake Taupo en zijn we verder aan het plannen geweest voor het zuider eiland en dan met name wat betreft het Abel Tasman National Park. De op een na laatste dag in Taupo zijn we wezen mountainbiken richting Huka Falls, erg leuk en zwaar. Toen we ’s middags terug waren van het mountainbiken bleken de weerberichten voor de Tongariro crossing voor de volgende dag echt goed. Na lang twijfelen heeft Teun besloten de tocht gewoon nog een keer te doen, met de hoop dat het weer nu beter zou zijn. Dus ’s ochtends weer vroeg uit de veren en fingers crossed dat het weer nu beter zou zijn. Om 7 uur bij het uitstappen uit de bus was het nog best wel mistig, maar deze trok al snel weg, zodat er nu kilometers ver zicht was. Teun heeft Mount doom/Mount Ngauruhoe beklommen en het uitzicht was geweldig. Hele dag schitterend weer gehad.

Dinsdag 23 december zijn we doorgereisd naar Napier, waar we ’s middags aankwamen bij ons hostel The Art House. De volgende dag zijn we naar een looierij geweest, hier kregen we een korte rondleiding over hoe zij schapenleer verwerken tot allerlei producten. Verder zijn we ’s middags nog naar de Napier gevangenis geweest, wat nu een museum was en ook een hostel voor backpackers. Vandaag is het eerste kerstdag en we hebben vanochtend een frisse duik in de oceaan genomen tegenover ons hostel, daar hebben we de halve middag ook nog aan het strand gelegen. Vervolgens terug naar het hostel gegaan en een lekker rustig dagje gehad, alles is hier immers dicht op eerste kerstdag.

Dit was het weer voor nu, overmorgen reizen we door naar Wellington waar we oud en nieuw zullen doorbrengen.

Groetjes Rianne en Teun

Fijne kerstdagen!

6 thoughts on “Rotorua, Taupo en Napier

1. Papa en Mama Hunneman says:

Hallo Teun en Rianne,
    We lezen jullie berichten altijd met belangstelling.
    Fijn dat Teun zijn droom waar heeft kunnen maken; Mount doom/Mount Ngauruhoe te bezichtigen. Sky diven is niet ons ding maar weten dat Rianne dit heel geweldig vindt. Was de Hakan net zo indrukwekkend als wat de kleerkasten op het voetbalveld tonen?
    Voor jullie wensen we fijne feestdagen in een zonnig New Zealand.
    Groetjes Papa (Wim) en Mama (Ria) Hunneman

2. Marloes en Martijn says:

Heey Teun en Rianne,

Wat super gaaf om alles te zien en te lezen hoe het daar is! Is zeker de moeite waard en die mooie plaatjes kom je normaal alleen maar tegen op tv of internet 😉
    Geniet er nog van samen de komende tijd!
    En we zullen jullie blijven volgen!

groetjes Marloes en Martijn

3. Femmie Dotinga says:

Wat een indrukwekkende wereld daar. Mooi om jullie verhalen en belevenissen mee te kunnen beleven. Voor jullie zit de jaarwisseling er weer op, voor ons is het bijna zover… Op de valreep nog een heel goed en gezond nieuwjaar gewenst en geniet er van de komende tijd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *